Jämställdhet

Hur ofta har man inte hört alla de är diskussionerna om jämställdhet, och om hur jämtställt Sverige är, Sverige är ett av världens länder som är de mest jämställda, vilket jag inte riktigt kan förstå.
Men jag brukar  aldrig ge mig in i diskussioner, jag hatar att diskutera saker, men nu har jag haft en livlig disskusion om detta med min kompis Donnie, haha..
Allt började med att vi pratade om julklappar, och jag berättade vad jag hade köpt för julklappar..haha aa, ni ska få läsa vår konversation..
Och ge gärna kommentarer om vad DU tycker och tänker på de sakerna vi har tagit upp!
För kvinnor och män tänker olika, helt klart, om man ska kunna få ett mer jämtställt land, så måste man först göra så mäns och kvinnors tankegångar blir mer jämställda!

Donnie säger:

Men om jag ska vara lite kritisk till detta nu när jag kan sånt () hur vet du att din systerson ens gillar bilar?

Donnie säger:

Klart, men vem har lärt honom att gilla bilar tror du?

*Kaka- * säger:

haha

*Kaka- * säger:

men han kan juh bara bestämma själv om han vill gilla en film eller inte, eller hur?

Donnie säger:

Är det så enkelt tror du?

*Kaka- * säger:

vem vet, visst hans pappa har väldigt stor inverkan på hans intresse för bilar, de ska ja inte säga nått annat om

Donnie säger:

Kan undra vad han har fått för leksaker i sin uppväxt? Säkert bilar, motorcyklar och andra små roliga hårde tuffa saker att leka med, precis som en kille ska ha

*Kaka- * säger:

jo de är klart, han är juh kille, så enkelt är det och jag tror att även om man skulle ge honom en docka, så skulle han nog inte bli glad, för han vet att det är för tjejer..för man har lärt honom de, typ..

Donnie säger:

Precis, vi har lärt honom att dockor är fel för honom

*Kaka- * säger:

jäpp

Donnie säger:

Det är ju på både gott och ont

*Kaka- * säger:

ja det är väl de, de har juh vart så i alla tider så

Donnie säger:

Japp

*Kaka- * säger:

så varför ändra på et koncept som funkar?

Donnie säger:

Vi lever i ett mansdominerat sanhälle och det vore förödande om en kille inte lever upp till den hegemoniska maskuliniteten

Donnie säger:

Jaa, men vad säger du om jämnställdhet då?

*Kaka- * säger:

haha jadu va säger ja om de

Donnie säger:

Tycker du Sverige är jämnställt?

*Kaka- * säger:

nee

Donnie säger:

Ändå frågar du varför ändra på ett koncept som fungerar och samtidigt stärker vårt patriarkat i samhället

*Kaka- * säger:

haha

*Kaka- * säger:

men barn är barn, killar ska ha blåa, gröna och bruna kläder och leka med bilar å sånt, och tjejer ska ha rosa, rött lila och leka med dockor och gosedjur..sen i tonåren ska tjejer hålla på med smink och sånt och killar ska spela datorspel och spela fotboll

*Kaka- * säger:

men det fins grejer som borde va mer jämställt än va de är oxå

Donnie säger:

Jaa, men att vi uppfostrar våra barn på det viset gör ju att vi bidrar till att vi håller isär kvinnor och män i samhället, det hjälper ju knappast

*Kaka- * säger:

jo men saker förändrar juh ändå samtidigt som de blir äldre, eller hur?

Donnie säger:

Gör det?

*Kaka- * säger:

de skulle kännas konstigt om man tog på sitt nyfödda pojkebarn en rosa klänning liksom

*Kaka- * säger:

ja för när de blir äldre så blir de samtidigt mer självständiga

Donnie säger:

Gör ett försök ^^

*Kaka- * säger:

men usch, de kan man juh inte

Donnie säger:

Nää, men om man inte lär dem i tidig ålder så blir det mycket svårare i senare åldrar

*Kaka- * säger:

det är bara att inse att vi kommer aldrig att fåett jämställt land

Donnie säger:

Vet du inte hur viktigt det är för ungdomar att passa in?

Donnie säger:

Så enkelt är det inte

*Kaka- * säger:

joo det vet jag, men då måste det var så att tjejr är tjejiga och killar är killiga, annars går de inte att passa in

Donnie säger:

Precis, för det är så vi har uppfostrat dem, men kan man ändra på det så kommer det bli enklare i framtiden

*Kaka- * säger:

jo kanske de kanske, men de skulle förmodligen ta evigheter, och flera generationer innan de skulle bli ändring på de, de är juh inte precis nått man bara kan förändra sådär

Donnie säger:

Förresten, tjejer måste väl inte vara så tjejiga alltid? Är det inte så att det är mer accepterat att en tjej är killig (En typisk pojkflicka som man säger) än att en kille är flickig (han skulle bli kallad fjolla, bög elelr något annat)

*Kaka- * säger:

nee de är sant att tjejer är mer killiga, men det måste dom vara för att lättare klara av att slåss mot killarna, killarna kan vara sig själva för slås mot tjejer

Donnie säger:

Och det beror på att männen är "normen" för mänskligheten, de står högre upp i hierarkin så det är mer okej för en tjej att vara pojkaktig (högre upp i hiearkin) än tvärt om då en pojke i så fall klättrar ner i hierarkin

*Kaka- * säger:

jäpp

Donnie säger:

Precis, och som du säger så tar detta generationer att fixa så varför inte börja med en gång?

*Kaka- * säger:

så du och alla andra killar har ingenting att oroa sig för egentligen, det är vi tjejer som måste kämpa så mycket mer för att passa in

Donnie säger:

Så är det ja

*Kaka- * säger:

jag tror de redan har hållt på hur länge som helst

Donnie säger:

Njaa, inte tillräckligt

Donnie säger:

Det är fortfarande många som inte fattar hur ojämnställt Sverige är

Donnie säger:

Sverige har blivit utsett till ett av världens mest jämnställda land och det får folk att tro att nui är vi klara med det uppdraget

*Kaka- * säger:

jo, men man kan inte göra för mycket åt gången...jag menar när kvinnor fick rösträtt, de va ett litet steg i rätt riktning, och det är fortfarande många kvinnor som är hemma med barnen istället för männen, men det har blivit bättre

*Kaka- * säger:

det finns mycket att jobba på, helt klart, och jag tror att man försöker ändra på saker och ting hela tiden

Donnie säger:

Jaa, det har blivit bättre, men varför tar inte pappan ut mer pappaledighet?

*Kaka- * säger:

jadu, det är en fråga som jag aldrig kommer kunna att svara på

*Kaka- * säger:

för många vet nog inte att de har rätt till det, att det finns pappaledighet precis som mammaledighet..

Donnie säger:

Jo, det vet man nog, faktum är att pappan för 30 dagar (tror jag det är) som BARA han får förfoga över

*Kaka- * säger:

hmm

*Kaka- * säger:

jag har ingen kunskap om det dära

*Kaka- * säger:

men många tror nog att det bara är de där tio dagarna som man kan va hemma när det är precis nytt

Donnie säger:

Och de andra dagarna är föräldrarnas tillsammans... Det finns ingen som kjan säga att det är mammans

*Kaka- * säger:

nee därför borde de väl inte heta mammaledighet utan föräldrarledighet istället

Donnie säger:

Det gör det nog faktiskt

*Kaka- * säger:

men sen är det klart att kvinnan måste vara hemma så länge hon ammar, och det kan man aldrig ändra på

Donnie säger:

Nää, det kan man inte göra..., eller jo, ett barn måste inte amma faktiskt

Donnie säger:

Men det är väl bättre om det får amma helt klart

*Kaka- * säger:

nee, men de flesta kvinnor vill juh de

Donnie säger:

Precis

*Kaka- * säger:

precis

Donnie säger:

Usch, såna här diskussioner är farliga... Man kan bli ovän med sin bästa kompis

*Kaka- * säger:

haha jag känner de me

*Kaka- * säger:

jag brukar aldrig ge mig in i diskussioner annars

Donnie säger:

Nää, vad jag vill få sagt egentligen är att m du är för jämnställdheten så borde du tänka på vad du egentligen kan bidra med

*Kaka- * säger:

ja, men klart att jg är för de, men samtidigt finns de saker som jag inte vill ändra på, och det står jag för

Donnie säger:

Vad skulle det vara för saker?

*Kaka- * säger:

men det där med barngrejerna

*Kaka- * säger:

om pojkar får växa upp med bilar, så kan de allt om bilar när de blir vuxna (om intresset håler i sig) och de blir mer händiga, och alla kvinnor vill ha en händig man i huset

Donnie säger:

Jaa, men det är ju där det börjar... Jag säger ju givetvis inte att du ska klä flickor i rosa och vice versa, men man kan tänka lite på vad det är för leksaker man ger dem... Man kanske kan börja ge dem lite mer könsneutrala (dåligt begrepp för övrigt ) leksaker

Donnie säger:

Och varför ska mannen vara så händig? Klarar inte en kvinna av att byta glödlampa eller?

*Kaka- * säger:

haha joo de är klart att vi gör, men vissa saker ska män bara göra, jag personligen ger mig inte om att få upp ett burklock, speciellt när det är en kille som frågar om han ska hjälpa mig, då blir ja sur..men ibland så vill man bara att han ska ta hand om sådana saker, det är sexigt

Donnie säger:Jaa, men sånt borde också ändras på att vi ska lyckas få det jämställt

*Kaka- * säger:

jo de är klart, självklart men ibland måste man låta sig tas hand av männen oxå, och männen måste känna sin manlighet

Donnie säger:

Det är ju där felet sitter... Det då säger är typ att "Männen måste få känna att de har makten"

*Kaka- * säger:

nej inte alltid, bara någon gång ibland

Donnie säger:

Jag tvivlar på att det skulle fungera

*Kaka- * säger:

om man delar upp det, och man gör så nångång ibland så är det juh lugnt, kvinnor fungerar som så att vi vill känna oss underlägsna IBLAND och låta mannen göra sådana saker




jag känner att diskussionen inte slutar där, men släng gärna in en kommentar om vad ni tycker!
Och jag ska aldrig ge mig in i en sådan här diskussion igen, jag vet vad jag står för och alla få stå för det de tycker, vi lever faktiskt i ett fritt land!

Pussåkram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0